Tid til de grove grøntsager

Jeg har skruet ned for arbejdet i køkkenhaven nu. Indendørslivet virker mere interessant i den mørke tid, som vi går i møde nu. Men heldigvis belønner køkkenhaven stadig det store arbejde, der er lagt i den i løbet af foråret og sommeren. Lige nu høstes de grove grøntsager: Rødbeder, gulerødder, persillerod, kartofler, kål, porrer, selleri og knudekål. Der er også lidt bladbede, persille og hokkaido at hente.

Der er rigtig meget mad i de grove grøntsager. Når jeg høster bliver der nok til flere dage. Og så er det SUNDT!
En lidt mudret høst fra en våd køkkenhave: Persillerod, rødbeder, gulerødder,
porrer, kartofler og persille.

Opbevaring!

For første gang nogensinde har jeg dyrket så mange grøntsager, at det giver mening at opbevare dem til vinteren. Jeg eksperimenterer med lidt af hvert. Jeg har høstet lidt rødbeder og gulerødder for at opbevare dem i nogle gamle kapillærkasser, men det fungerer ikke optimalt. Der er hul i toppen og der er meget begrænset plads i dem. Kartoflerne er gravet op og opbevares i en flamingokasse. Dog er jeg meget i tvivl om den rette temperatur.

Så det, der virker bedst for mig er faktisk at lade grøntsagerne blive i jorden. Lige nu går det fint, men når (og hvis) der for alvor kommer frost, er jeg klar over, at det ikke er holdbart. Kål kan f.eks. ikke tåle frost og bør høstes og opbevares køligt. Det har ikke været et særlig godt kålår for mig, så jeg satser på, at vi spiser kålen nu i stedet for at opbevare.
Persillerod, gulerødder, rødbeder og porrer kan godt klare frost. Dog skal rødderne dækkes godt ned, når frosten kommer.



Kommentarer

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN