Drømme for den ny sæson

Spiralen udgøres af et spiralformet bed omkring et springvand i centrum.
Vinteren starter nu, siger DMI. Fint med mig, for jeg har lige købt nye ski og vil gerne på tur i skoven. Jeg nyder også vinteren, fordi jeg får tid til at længes efter havearbejdet. Samtidig er vinterperioden også en eminent rugekasse for nye drømme og ideer til haven.

I den kommende sæson kommer der til at ske mange spændende ting i min have, og et af de nye elementer, som skal etableres er "spiralen".

Spiralen

Det ældste bed i min have skal nu udvides til et spiralformet element i min have. Et spiralformet bed skal sno sig rundt om et springvand, hvor man kan sidde og læse en god bog, nyde en kop kaffe og tænke store tanker, mens lyden af vand klukker. Spiralformen skabes af et bed, som også i højden varierer. Højden skabes med variation af buske, træer og stauder. Det højeste sted skal samtidig skabe læ for vestenvinden, så man forhåbentlig med tiden kan få en dejlig beskyttet plet. Selve gulvet i spiralen udgøres af græs i første omgang. Jeg har overvejet stenmel, som jeg også bruger andre steder i haven, men jeg synes overgangen mellem stenmel og den øvrige græsplæne bliver for hård. Græsset skaber her sammenhæng mellem græsplæne og spiral.

Tiden i haven kan ikke speedes op.

De fleste af os har meget travlt i vores dagligdag. Vi har travlt med arbejde, børneopdragelse, motion osv. og det gælder i høj grad også mig selv. Men haven kan ikke skyndes på. I haven bliver jeg nødt til at lade planterne vokse i deres eget tempo og derfor kan der gå op til mange år, inden jeg kan nyde resultatet af mit arbejde. Det er på een gang yderst frustrerende, men også een af grundene til, at havearbejde kan være så enormt værdifuldt, nydelsesfuldt og berigende. Så jeg forventer ikke, at spiralen står på sit højeste før om 5-7 år. Men det vil jeg glæde mig til - og ikke mindst nyde processen med at skabe den.

Kommentarer

  1. Sikke et dejligt og givende indlæg.
    Dejligt at høre du ikke har travlt -og dejligt at høre der findes andre end mig der sætter pris på årstiderne. Jeg er også helt klar til sne. Det gør godt for sjælen og humøret - og så er forventningen til foråret også større bagefter.
    Det lyder virkelig spændende med din spiral :-) Sikke en god ide- og sikke jeg glæder mig til at se den udvikle sig.
    Ja vi må hygge os i rugekassen..... og nyde dér hvor vi er lige nu
    Mange havehilsner Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din dejlige kommentar, Susan.

      Slet
  2. Det ser spændende ud med din spiral. Jeg glæder mig til at se resultatet også selvom, der går lidt tid. Du har nemlig helt ret, haven kan man ikke skynde på, det tager den tid det tager, men det er jo også noget af det bedste ved det at have have. Man er altid i gang og man bliver aldrig færdig.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har helt ret, Lene. Vi bliver aldrig færdige! Tak for din kommentar:-)

      Slet
  3. Spændende proces du har udtænkt.

    SvarSlet
  4. Dine planer for haven er meget spændende. Kan godt lide idéen med spiralen, og jeg glæder mig til at se resultatet!

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN