Chili sætter sæsonen i gang

Primitiv anordning: Plastikpose i bunden af en træksasse. Herpå potter overtrukket med en frysepose.
De forhåndenværende søms princip.
Det er absolut det tidligste tidspunkt, jeg nogensinde har sået.  Hardcore chilidyrkere har sikkert for længst sået deres chilier, og nu gør jeg det også. Chilier er længe om at udvikle sig. Det siges, at der går mellem 4-7 måneder fra frø til frugt. Så om alt går vel har jeg chilier til juli og frem.

Chilifrøene er sået 4-5 stykker sammen i hver potte. Potterne står på en "bakke" lavet af en plastikpose, der er sat i bunden af en trækasse fra supermarkedet. På den måde kan jeg vande fra bunden, hvilket er meget vigtigt for at undgå at jorden mugger og spirerne rådner.

Chili er muligvis et modefænomen, men et dejligt modefænomen synes jeg. Vi spiser meget chili her hos os, men alligevel er begrænsningens kunst den sværeste, når det kommer til chilidyrkning. Det er trods alt begrænset, hvor mange chiliplanter, man har brug for. Men nu har jeg sået omkring 50 frø, så er der lidt der går tabt i spiring, og nogle planter at bytte med og forære væk.

Chili kan tørres
Chili er også en dejlig plante, fordi den kan forsyne os med chili året rundt. Det er nemt at tørre chili og dermed have chili til hele vinteren og det følgende forår. Chilifrugterne skal blot placeres ved stuetemperatur, f.eks i en vindueskarm, indtil de er helt tørre. Derefter kan de opbevares i en dåse eller en pose vinteren igennem. Og smagen bevares.

Kommentarer

  1. Hej
    Du fik lige prikket til mig, så jeg må hellere snart tage mig sammen til at så chili. Tak!

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN