En ny kompost er på vej

Enkeltdelene er klar. Nu skal komposten sættes sammen.
Måske er det ikke for alvor blevet forår - og måske er det stadig ikke vejret, der lokker os ud i haven, men faktisk er netop nu et godt tidspunkt at få søsat nye projekter i haven.  Når først foråret kommer får jeg rigtig travlt med "drift" af haven, at det er svært at få udvidet med nye tiltag. Så jeg er netop nu i gang med at bygge en ny kompostbeholder.

Kompostbeholder med plads til 3 kubikmeter

Kompostbeholderen har længe stået på ønskesedlen i min have, men ligeså længe er den blevet skubbet nedad på listen over gøremål. Men nu er jeg i gang. Jeg fik tegnet, regnet på mængde af brædder, bestilt og leveret brædder. Den lange bagside og de fire korte sider er færdige. Nu mangler jeg sådan set bare at få den samlet og sat forsider på.

Jeg elsker at bygge

Femte klasses sløjd-lærdom kommer mig til gode nu. Jeg er nemlig meget glad for at bygge ting til haven, når der er brug for det. Kompostbeholderen hører bestemt til i begynderafdelingen. Det er ret nemt at gå i gang med. Jeg tror, at min beholder NÆSTEN bliver lige.

Hvilken type kompost?

Skønt jeg har dyrket køkkenhave i mange år, må jeg med skam indrømme, at jeg aldrig har gjort ret meget i kompost. Det er kun blevet til bunker i udkanten af haven. Men bedre sent end aldrig.
Jeg har researchet lidt på området, og som med alle andre discipliner i haven, så er der mange meninger om den sag. Magasinet Haven havde for nylig en udmærket artikel om de forskellige kompostmetoder. Så jeg går efter den sværeste og mest ambitiøse udgave: Varmekomposten.

Her er det bakterier og svampe som nedbryder det organiske materiale - og ret hurtigt. Hemmeligheden bag den hurtige transformation er varmen. For at bringe temperaturen højt op i beholderen er det nødvendigt, at man sammensætter komposten af dyregødning og grønt materiale i lag. Aha - jamen, det lyder meget simpelt. En ting er teori, en anden praksis.



Kommentarer

  1. Vi går også med planer om en kompostbeholder, og den du viser her ser også ud til at kunne dække vores behov. Nu må vi se om det bliver i år!
    Glæder mig til at følge jeres have på tv, og kunne læse at du ville ligge link op, det er jeg glad for:-) Rigtig god fornøjelse!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Anette. Hvis du følger med på tv, når den tid kommer, så kan det jo være kompostbeholderen dukker op:-)

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN