Årets sorter af tomater

Tomatplanterne spirer efter en lille uge. 
Der findes hundredevis af tomatsorter at vælge imellem, og jeg vælger efter både emotionelle og fornuftige kriterier. De emotionelle kriterier er:  En sjov farve, form eller andet, der fanger min opmærksomhed. Og så vælger jeg også nogle "fornuftige" sorter, så jeg er sikker på at have nogle almindelige røde og gode tomater til madlavningen og madpakkerne.

I år sår jeg:

  • Golden Jubilee - en gul tomat, som jeg mest vælger for farven. Smager ikke af så meget.
  • San Marzano - en rød klassiker
  • Brads Black Heart - brun/lilla mørk krydret tomat
  • Fuglebjerggaards Blommetomat 
  • Tomat Cerise Rouge. Pink/rød cherrytomat
Alle er økologiske sorter, nogle er fra egne gemmer - og andre er købt hos Fuglebjerggaard eller Bingenheimer Saatgut.

Jeg gør sådan her:

Jeg sår i begyndelsen af marts i små potter eller halve toiletruller m. jord. De skal spire et lyst sted ved ca. 15-18 grader. Dvs. et køligt vindue indendøre - drivhuset er for koldt. Når de første rigtige bladpar er udviklet er det tid til at prikle dem om. Ellers går væksten i stå. For meget kulde - væksten går i stå - for meget varme: Planterne bliver ranglede. Og det gør mine altid, for jeg har ikke et rigtig godt sted at stille dem - men derfor kommer der fine tomater alligevel.
De skal sandsynligvis prikles om et par gange i alt. Vurder selv. Når planterne bliver mere end 10-15 cm. høje får de brug for en pind at støtte sig til. 

Jeg planter tomaterne i drivhuset ca. midt i maj. Herefter skal de bare have masser af vand - og lidt gødning ind imellem. Så leverer de masser af dejlige tomater fra juli til oktober.


Kommentarer

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN