Her er mine røde stauder til det spiralformede bed

Årets store anlægsprojekt her i min have er det spiralformede bed. Sidst på vinteren blev bedet tegnet op og gravet ud, så blev der tilført hestegødning og fræset, og nu er der også blevet plantet i bedet.

Bedet er spiralformet og i centrum skal der være et springvand. Mod vest skal beplantningen være højest, så jeg får lidt afskærmning for vinden og man samtidig får et indtryk af at være i et lukket rum, når man opholder sig i spiralen. Det tager dog nok nogle år, inden bedet vokser så meget til, at den fornemmelse opstår.

Et rødt bed

Jeg har plantet tre rønnetræer - Joseph Rock. Det er smukke træer med rødt efterårsløv. Og netop derfor er de valgt. Jeg vil forsøge at skabe et bed i røde nuancer. Derfor har jeg også valgt at plante røde stauder. Det er ikke den farve, som der er størst udvalg indenfor.

Jeg har plantet:


  • Kæmpe døvnælde, Lamium Orvala
  • Kvæsurt, Sanguisorba officinalis 'Red Thunder'
  • Kæmpevalmue, Papaver orientale plena 'Red Shades'
  • Astilbe Japonica 'Montgomery'
  • Kertepileurt, Persicana amplexicaulis 'Blackfield'
  • Rød kvan, Angelica gigas
  • Hestemynte, Monarda 'Jacob Cline'
  • Høstfloks, Phlox paniculata 'Oktoberrot'
  • Dværgpibegræs, Molinia caerulea 'Edith Dudszus'
  • Rød blåhat, Knautia Macedonica 'Mars Midget'
  • Fjerbregne, Athyrium felix-femina 'Lady in Red'
  • Primula, Primula polyanthus 'Garnet Cowichan'

Alle er købt hos Thyboesminde Stauder


Kommentarer

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN