Vand i haven med et knaldrødt springvand!

Bøgernes form ses tydeligt under malingen.

De af jer, som har fulgt med i mit haveliv på TV2/Nord Salto, har i løbet af foråret fulgt udviklingen i det spiralformede bed. En vigtig del af designet var at etablere et lille, meget rødt og helt særligt springvand. Springvandet har jeg fået i gave af min bror, som selv har lavet det af en bunke gamle bøger. Lyder det mærkeligt? Ja - men det er det virkelig også!

Spiralbedet, som det ser ud nu. Der er lidt langt mellem stauderne og bare pletter i græsset, men spiralformen træder tydeligt frem.

Et springvand af gamle bøger

Vand og bøger i kombination ser man ikke hver dag. Claus (min bror) har spændt en stabel gamle bøger hårdt sammen, boret et hul ned gennem stablen og sat et vandrør igennem. Derefter har han malet bøgerne med adskillige lag skibslak. Det er den simple opskrift på et sjovt og anderledes genbrugsspringvand.

Bassinet er blot en murerbalje, der er gravet ned. Jeg har lavet en ring af chaussesten som kant, men baljens plastikkant, kan ses. Hmmm....
Bassinet er en murerbalje, der måler ca. en meter i diameter. Skulle jeg gøre det om - så ville jeg vælge en større balje. Vandet plasker let ud over kanten. Vandrøret, som går gennem bøgerne har gevind, som kan skrues på en fod, som Claus har konstrueret. Herpå er pumpen også monteret. Pumpen suger vandet ind og sender det op gennem bogstablen. Øverst oppe pipler vandet frem.

Du kan se processen med at montere springvandet i udsendelse 10 af Jannes Have her:




Kommentarer

  1. Kære Janne. Jeg har lige opdaget din skønne blog og er allerede stor fan! Spændende og fuld af inspiration. Jeg har lige nået at se et par af udsendelserne og glæder mig rigtig meget til at se nogen flere og nærlæse bloggen. Mvh. Frede

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Frede, hvor er det dejligt at høre! Jeg elsker at få respons fra læsere og seere, så tak for det. Du er hjertelig velkommen:-)

      Slet
  2. Hej Janne. Fine optagelser fra din have, så afsnit 10 idag til aften. En meget sjov og original ide med brugte bøger til et springvandsfontaine. Skibslak, hmm det vil jeg kigge nærmere på i fremtiden.
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik,
      Ja - brugte bøger er måske ikke lige det første, man tænker på i forbindelse med vand:-) Men nu bliver det testet i min have. Senere skal jeg fortælle dig, om det var en god idé!

      Slet
  3. Det er da en skøn idé med de bøger! Spændende om testen falder godt ud :-)

    God weekend til dig,
    Lone

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN