Nedtælling til vinteren

For mig er havearbejdet sjovest i forårs- og sommermånederne. Nok simpelthen fordi jeg synes, det er sjovere at bygge op end rive ned. For meget af havearbejdet her i efterårsmånederne handler om at lukke sæsonen ned og gøre klar til den kommende sæson.

Tomatplanterne har givet os masser af tomater - nu skal de gavne jorden i drivhuset.

Jeg forbedrer jorden i drivhuset

I dag har jeg været i drivhuset for at rydde bedene for tomat-, aubergine, og chiliplanter.  Og i år vil jeg eksperimentere lidt med jorden i drivhuset. I stedet for at tømme drivhusets bede for jord hvert år, så vil jeg i stedet forbedre jorden. Det holder ikke at købe 20 sække spagnum hvert forår. Vi skal bevare vores spagnum i moserne i stedet. Jeg komposterer derfor mine tomatplanter i drivhusjorden og smider noget hestegødning ovenpå. Til foråret håber jeg så på, at det hele er komposteret og klar til en ny runde.
Jeg har hørt om lignende vellykkede eksperimenter - og nu får vi se, hvordan det går her hos mig. Hvad så med sygdomme og overvintrende skadedyr etc? Nu må vi se. Uanset, hvor meget jeg vasker mit drivhus, så vil der helt sikkert gemme sig utøj og sygdomme i sprækker osv, men om det bliver i en grad, så det kommer til at genere mit høstudbytte - det kommer an på en prøve.


Haven lukkes ned

Der er mange andre lukke-opgaver i vente: Krukkerne skal tømmes og tages ind under et halvtag, så de ikke suger fugt. Køkkenhaven skal luges en sidste gang, dækkes med jorddække/hestemøg, prydhaven skal luges en sidste gang, græsset klippes, havemøblerne skal ind osv. Altsammen er det for mig nogle af de knapt så sjove haveopgaver, så jeg kæmper mig igennem det. For der er een ting, der er værre end at udføre disse rutineopgaver: Det er at se på de ugjorte ting en hel vinter igennem.

Vemodigt?

For mig er det ikke vemodigt at lukke haven ned. Egentlig glæder jeg mig også til de glæder, som venter i vinterhalvåret. Der er masser af indendørs aktiviteter at se frem til. Bl. a. "skrivebords-havearbejdet", som går ud på at drømme, lade sig inspirere og lægge nye planer. Så frem med havebøgerne og havemagasinerne. Nu er det tid til at lade batterierne op til en ny sæson.

Kommentarer

  1. Hej Janne
    Jeg glæder mig over at se dit haveprogram med dine spændende gøremål. Jeg har også høns i haven, de får alt grønt affald fra køkkenet (findelt) og græs fra plænen. Deres gødning er fantastisk godt i køkkenhaven. Synes også at det bliver godt med en have-pause, hvor man kan lægge planer og drømme om næste års gøremål.
    Haveknus fra Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ingeborg, tak for det. Jeg glæder mig også til at hønsene flytter ind.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN