Kiksede kål

Jeg plejer at slå ud med armene og sige, at kål er det nemmeste i verden at dyrke. Min køkkenhave har altid et helt kålbed, hvor jeg dyrker mange forskellige slags kål. Bevares, der kan være udfordringer med at dyrke kål - og i år er jeg løbet ind i en ny een af slagsen.

Alle mine små kålplanter er gået totalt i stå. Sådan har de set ud i en måned. De nægter at vokse mere.

Som sædvanligt dyrker jeg mine kål fra frø. Det er hurtigvoksende planter, så hvis man sår i midten af marts eller begyndelsen af april, så har man fine planter til maj, hvor de kan sættes på friland. I år såede jeg i begyndelsen af marts i mit kolde drivhus. Det har jeg før gjort. Kål behøver ikke meget varme for at spire, så det plejer at gå fint.

Men i år er det ikke gået så fint. Mine små kålplanter spirede fint, men gik i stå derefter og har ikke udviklet blivende blade. Det skyldes, at mit drivhus var for koldt. Efter en vinterstorm var der røget et par ruder ud af mit drivhus og kålplanterne har haft det for koldt. Nu er ruderne skiftet ud og drivhuset er tæt igen, så jeg tænkte, at kålplanterne så ville blive glade. Men de nægter at vokse mere! Nu har det stået på kimplantestadiet i mere end en måned, og jeg må erkende, at jeg burde have sået nye planter. Det har jeg gjort nu, men jeg får sene kål i år. Det vil ærgre mig meget, hvis jeg bliver nødsaget til at købe planter for første gang i mange, mange år.
Heldigvis kan man købe økologiske småplanter, som kan redde sådan en som mig. Småplanter kan f.eks. købes hos Økohaven


Men jeg har ikke givet op endnu. De små planter er stadig i live - og jeg venter og ser, om ikke nogle af dem har tænkt sig at give sig til at vokse igen. Sådan er det at dyrke have. Nogle ting lykkes ikke hvert år, men der er også meget, der gør. På den igen!


Kommentarer

  1. Øv! Øv, Janne, også her. Ikke kål, for dem har jeg for længst opgivet, eftersom jeg er så glad for sommerfugle .... men mine tomater. Nu har de stået i stampe i Orangeriet i flere uger vel af samme grund som dine kål.
    Jeg tror, at jeg vil gå ud at så en ny portion
    og sender dig held og lykke med kålene
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Øv hvor ærgerligt med dine tomater, men måske de kommer i gang igen? Jeg lader mine kål stå, for jeg bryder mig ikke om at smide levende planter ud. De skal have chancen, ikke?

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN