Se, hvordan det er gået med min magre bøgehæk!

Den rustrøde farve er smuk vinteren igennem og skaber en smuk kontrast til alt det grønne - også mossen i plænen:-)
For seks år siden plantede jeg en bøgehæk i den magre sandjord. Hækken skulle afgrænse min have, men jeg vidste godt, at oddsene var hårde. Det er nærmest kun tidsler, mos og mosegrise, der trives i det yderst næringsfattige jordlag, som istiden dannede her på kanten af Jyske Ås, hvor jeg har valgt at etablere en have:-(

Så det skulle jo ikke afholde mig fra at plante 200 bøgehæksplanter. Et gammelt læhegn blev væltet og jeg fræsede en bræmme til min nye hæk. Min have var så bar og åben dengang! Jeg havde helt glemt, hvordan der så ud. Det kan se og læse om her:
https://tornvig.blogspot.com/2014/03/bgehk-pa-vej.html

Det gik ikke alt for godt i starten. Selvfølgelig ikke! Allerede året efter måtte jeg konstatere, at 75 ud af 200 planter var døde. De havde fundet forholdene lidt for golde. Så jeg måtte på den igen. Denne gang supplerede jeg udplantningen med et godt lag af Champost som jorddække. Det kan du læse om her:
https://tornvig.blogspot.com/2016/02/jordforbedring-skal-redde-bgehkken.html

Derefter har jeg ikke skiftet en eneste plante. Hækken er år for år vokset sig højere og bredere. Der er enkelte huller tilbage, men jeg er sikker på, de lukker sig efterhånden. Nu har hækken helt sikkert bestemt sig for at leve. Og ikke nok med det. Den er blevet til en 1,75 meter høj, tæt ramme om min have, som jeg glæder mig over sommer og vinter.

Bøgeplanter er nøjsomme og smukke

Bøgeplanter er meget nøjsomme - og det vidste jeg godt - og derfor valgte jeg den. Det er jeg ekstremt tilfreds med i dag og glæder mig over. Især om vinteren. Den rustne farve er smuk hele vinteren igennem og skaber en smuk kontrast til det stedsegrønne, som jeg har en del af i haven. Om sommeren er hækken blød og tæt grøn og skaber en smuk ramme om farverne i mine bede.

Hækken er blevet høj. Ca. 1,75 meter. Den sender trofast skud op over de to meter, og hvis jeg ikke er over hækken med klipperen, så har jeg snart en vildvoksende hæk, som jeg ikke længere kan nå op til.
Hækkens højde er nøje overvejet. Det er ca samme højde som mig, så jeg kan lige nøjagtig stå på jorden og klippe hækken ved at holde klipperen op i strakt arm. Det er god træning:-) Derudover giver højden et indtryk af at være solid og massiv, samtidig med, at vi kan se ud over hækken fra vores stue og altan. Bag hækken nyder vi synet af marken og skoven, hvor der ikke så sjældent er vildt på besøg. De vil så også gerne besøge min have, men det er en anden historie:-)

Jorddækket bør genopfriskes med et nyt lag Champost hvert år for at dække optimalt. Jeg bruger denne type: Champost Jordforbedring som egentlig bare er komposteret møg! Fyldt med næringsstoffer til hækken.

Det holder ikke ukrudt helt væk. Senegræs og andre rodskydende irriterende ukrudstyper har det med at skyde sig ind under alligevel. Men det er nemmere at trække op. Jeg har ikke været flittig til at genopfriske hvert år, men efterhånden som hækken har vokset sig større er lugearbejdet blevet mindre. Hækken skygger for sine egne fødder, så færre ukrudsplanter har lyst til at bo netop der.

Se min hæk før og nu:


2014:
Den nyplantede hæk, plantet i en fræset bræmme i marken.


2016:
Her ses den unge bøgehæk i baggrunden - med udsigt til mark og skov bagved. Den lever, men er meget spinkel. 
2018:
Hækken i sommerlys. Nyklippet og nogenlunde tæt.

2020:
Hækken er nu 1,75 meter høj - og stort set tæt. Der er lidt tynde pletter rundt omkring, men det lukker sig mere og mere for hver sæson.



Kommentarer

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN