Renovering af mit hjemmebyggede trædrivhus

For seks år siden kom mit hjemmebyggede trædrivhus i drift. Det blev bygget af almindeligt fyrretræ og genbrugsglas. Det var billigt i materialer - og den eneste mulighed for mig for at få så stort et drivhus. Det er på 33 m2 og et tilsvarende i aluminium fra en af drivhusproducenterne havde kostet mig det samme som en bil! Den hjemmebyggede løsning kostede en brøkdel. Så må man tage ulemperne med.
Drivhuset skal males. Endelig har jeg fundet en metode, der virker!

Den største ulempe er, at træ rådner. Allerede nu - seks år efter - er der rådskader i drivhuset. Typisk de steder, hvor vandet af den ene eller anden grund trænger ind. F.eks. hvis en rude er revnet - og vandet løber ind. Eller en samling i et hjørne, der ikke er tæt. Jeg prøver at skifte træet, hvor det er muligt eller at reparere med træfiller + maling + reparation af det sted, hvor vandet trænger ind.

Drivhuset har tjent mig godt i seks sæsoner. Det er perfekt til dyrkning - og størrelsen er skøn! Men det gode hus har nogle udfordringer og holder næppe mere end 4-5 år mere. Jeg bereder mig på, at vi om et par år må igang med et nyt byggeri. Jeg samler erfaring omkring konstruktionen, så jeg er parat til at bygge et nyt drivhus. Hvad skal vi bevare i Drivhus Version 2.0? Og hvad skal laves om?


Hvordan males tagkonstruktionen?

En lille malerrulle er savet over - så den passer nogenlunde
med de lister, der skal males. 
Et drivhus af træ skal males for at holde. Det har voldt mig store kvaler. For hvordan maler man tagkonstruktionen på et tre et halvt meter højt drivhus? Jeg har haft mange overvejelser: Er det virkelig nødvendigt at tage alle ruderne ud for at male tagryggen? Kan man lægge en stige på taget uden at knuse ruderne? Kan man klatre derop på en eller anden måde? Skal man anskaffe sig en lift?

En nat kom svaret til mig, mens jeg halvsov. (Det er ofte om natten, jeg sover mig til løsningerne...)
Svaret var: Slå et bræt på siden af drivhuset, som stigen kan hvile på. Sæt en kantrulle på en teleskopstang og mal! Løsningen er så simpel, at jeg ikke fatter, at jeg ikke har tænkt på det før!

Dovenskaben længe leve! Jeg kan nå malerbakken fra stigen:-)


Nu er drivhusets tagkonstruktion malet og klarer forhåbentlig et par sæsoner mere, inden jeg må til det igen.

Materialer:

Kantrulle, teleskopstang og maling (jeg har brugt heldækkende fra GORI) kan købes i alle byggemarkeder, f.eks online hos Byggemarked 10-4

Du kan læse om byggeriet af mit drivhus her:


Byggeriet af drivhuset:
https://tornvig.blogspot.com/2014/02/det-hjemmelavede-drivhus-er-pa-vej.html

Når drivhuset er af træ:
https://tornvig.blogspot.com/2015/04/nar-drivhuset-er-af-tr.html

Kommentarer

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN