Svingende succes i drivhuset

Tomater er nemme at dyrke. Jeg plejer at være enig, men i år er jeg stødt på et problem: Mine tomatplanter sætter for få tomater. Det irriterer mig vanvittigt, for juli plejer at være en tomatfest. Selvfølgelig har jeg googlet problemet: Det kan skyldes alt muligt: For meget gødning, for meget vand, for varmt og for koldt og en kombination af det hele:-)
Jeg plejer ikke at have problemet. Den eneste forskel jeg har gjort i år er, at tomaterne er kommet tidligere i drivhuset og de har fået mere pleje og gødning. Så måske har jeg gødet for meget. Jeg tager en pause med det og ser om det hjælper.  Men sådan er havedyrkning. Der er succes med noget - knap så meget med noget andet. Man må lære og prøve at gøre det bedre næste gang.

Agurkeplanterne vokser pænt og sætter mange blomster og frugt. Forrest ses en krukke med Cassia.

Chilierne har det heldigvis godt.


Successerne

Agurkerne derimod er meget glade for gødningen. De vokser enormt og producerer fine agurker til os. Chilierne ser også godt ud. Jeg havde store problemer med at få habaneroen til at spire - fordi jeg ikke lige kunne finde noget så- og priklemuld.... Men en enkelt lille, spinkel spire blev det til - og ud af den er der kommet en kæmpestor og busket plante. Og frugterne er på vej.

Mit øbed med figentræ og aubergine. Foran krukker med chili og basilikum.

Kommentarer

  1. Det er lidt som gyngerne og karrusellerne! Nogen gange driller noget, mens andet strutter af sundhed. Jeg har desværre ikke selv et drivhus (endnu), men jeg kan læse i forskellige fbgrupper, at der er mange, som døjer med planterne i drivhuset i år: utøj , misvækst og svampe. Det kolde forår og den kølige forsommer giver lidt andre vilkår. Det ser nu stadig skønt ud i dit drivhus - det er jo sådan et, jeg drømmer om!

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har helt ret. Man skal finde sig i, at ikke alt lykkes. Jeg tror bestemt også, at det kolde forår har forsinket naturen lidt i år. Det ses også i køkkenhaven.

      Slet
  2. Mine tomater er heller ikke noget at prale af, de er små, hvis der overhovedet er nogen, jeg håber i hvert fald, at de modnes.

    SvarSlet
    Svar
    1. Øv! Måske findes der dårlige tomatår, ligesom dårlige æbleår😀

      Slet
  3. Mine tomater har det fint, men mine chili har været meget længe om at komme i gang. Måske det kolde forår?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes klart, vi skal placere skylden hos det kolde forår! Næste år vil vi herne have et mere varmt forår, tak.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN