Stadig agurketid - bogstaveligt talt

Måske har jeg været heldig, måske er det vejret, måske er det sorten, måske er det tagetes...
Faktum er, at der stadig dyrkes agurker i mit drivhus, selv om vi er meget tæt på 1. oktober. Det har afgjort været den bedste sæson for agurker - og squash - i min have nogensinde. 


Snart 1. oktober - og agurkeplanterne er stadig i gang.


De første agurker var klar til høst midt i juli - og det var nok lidt sent i forhold til tidligere, men til gengæld er planterne slet ikke til at slå ud af kurs. Men hvad skyldes det?

Skyldes det virkelig tagetes?

Som jeg tidligere har beskrevet her på bloggen, så har jeg plantet tagetes i mit drivhus i år. I bunden af bedene er der plantet et bunddække af tagetes som et forsøg på at holde spindemiderne væk. Om det virkelig er denne ændring, der har gjort en forskel, vil jeg ikke kunne dokumentere - men jeg vil i hvert fald prøve igen næste år. I år har der ikke været spindemider, hvilket er den altafgørende faktor for, at agurkeplanterne fortsat kan producere.

Eller er det gødningen?

For det andet, har jeg været langt mere opmærksom på kontinuerlig gødning i drivhuset. Ca. en gang om ugen har jeg tilsat flydende gødning til vandet. Og det kommer nok ikke som nogen overraskelse for nogen, at det faktisk gør en forskel. Planterne ser grønne, sunde og raske ud, hvilket er en forudsætning for, at de vil sætte frugt overhovedet.


Eller noget helt tredje?

Den tredje forklaring på agurkernes trivsel er en kombination af ovenstående eller alt det, som ligger uden for min påvirkning: Temperaturen henover døgnet og sæsonen, solmængden osv. Og sådan er det generelt med havedyrkning. Vi kan læse os kloge - og gøre alt det "rigtige", men uanset om det er med succes eller ej, så er det svært at drage dokumenteret erfaring. Vi må bare sige: "Jeg prøver lige igen..."

I bunden af bedene i drivhuset er der plantet tagetes. Virker de rent faktisk mod spindemider?

Kommentarer

  1. Jeg høster også stadig agurker i drivhuset, men de sidste uger har bladene ikke været særlig kønne. Du dyrker jo også direkte i jorden - bruger du sædskifte? - eller sætter du f.eks. tomater i samme bed hvert år? Jeg dyrker agurker + tomater + stangbønner i drivhuset (+ basilikum) og ville gerne lave en slags rotation. Ved du hvilken rækkefølge det er bedst at vælge?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne, jeg har faktisk ikke fået sædskifte etableret endnu, men det er nok en god idé. Jeg vil nok vælge at lade mit indendørs sædskifte følge mit udendørs sædskifte. Plantefamilierne er de samme. Agurk = Græskarfamilien, Tomater, peberfrugt og chili = natskyggefamilien, bønner = ærteblomstfamilien. Det allervigtigste er, at de roterer efter et fast skema - rækkefølgen er sekundær. Bønnerne binder kvælstof i jorden og er god som forløber for en mere kvælstofkrævende plantefamilie. Omvendt kan det også give mening at lade bønnerne genoprette kvælstofniveauet efter en krævende plante. Så mit råd er: Sammensæt planterne i ovennævnte familier og beslut dig for et rotationsmønster og hold dig til det. Held og lykke med det:-)

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN