Vend aldrig ryggen til kålplanterne...

Jeg har ofte før skrevet og fortalt om, hvor dejligt og nemt det er at dyrke kål. Det er det bestemt også, men man skal bare ikke vende ryggen til kålplanterne i august. 

Jeg kunne have valgt et MEGET værre billede end dette. Her ses kun en enkelt af de meget grådige larver.
Havetræthed lønner sig ikke
Her i de sidste 14 dage har jeg været lidt havetræt. Det kan man blive efter en travl sommer i haven med åben have og rigtig meget regn. Så jeg har tilladt mig at nyde solstrålerne på min altan og i det hele taget brugt min tid på andre ting end have. Men det er faktisk ikke en god idé, når man dyrker kål.

Grådige larver
I går kunne jeg ikke undgå at se - selv fra meget lang afstand - at rosenkålene havde forvandlet sig til nærmest skulpturelle planter - med tynde ribbe stikkende ud i luften. Så jeg måtte gå den tunge gang og inspicere kålene, som selvfølgelig var stærkt inficeret af de stribede - og meget sultne - kållarver.

Rosenkålene var værst. Men også palmekålene, savoykålene, grøntkålene og rødkålene var underlagt alletiders festmåltid for larver. Jeg fjernede larver i hundredevis. Nogle af planterne bliver formodentlig ikke til kål igen, men de fleste klarer sig. Jeg skulle bare have gjort det her for en uge siden. I de næste par dage tager jeg turen igen. Iført handsker og en potte tager jeg plante for plante og samler sammen. Denne opgave hører bestemt ikke til blandt mine favoritopgaver i haven. Uf!

Alternativt kan jeg jo lære at beskytte mine kålplanter med bionet - som f.eks. disse fra Økohaven

Uf...

"Det bliver nok bedre næste år"
Kålplanter har en særlig plads i mit havehjerte. Dels for skønheden - og dels for anvendelsen. Men det har været et rigtig dårligt år for kålene. Først kom en sværm af kålmøl og lagde æg, der blev til små larver, som spiste af de unge planter. Imod forventning var mange af planterne faktisk i stand til at rejse sig og vokse sig til store og fine planter igennem juli og august.
Sidst i august blev den så gal igen med det nuværende meget slemme angreb af store kålsommerfuglelarver af de meget grådige slags.
I den slags situationer må jeg gribe til mange haveejeres valgsprog: "Det bliver nok bedre næste år".

Kålplanter kan være så fantastisk smukke, når de stadig står med uberørte blade. Sådan bliver det ikke i år.

Kommentarer

  1. Ups, jeg må hjem og kigge til mine. Har lidt af havetræthed lige som dig... Eller træghed måske nærmere.

    SvarSlet
  2. Jeg føler med dig på kålfronten. Jeg holder et næsten kålfrit år i haven på grund af et elendigt kålår sidste år, hvor jeg næsten intet fik med ind i køkkenet. Jeg må op på hesten næste år igen - og er tyvstartet lidt med såning af purpurkål i for et par uger siden. De kommer fint.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN