Æbler i skolehaven - hvilken sort?

Selv om jeg ejer en gammel skolehave på landet, så er der ikke nogle gamle æbletræer på grunden. Måske har der været det engang. Jeg kunne virkelig godt have tænkt mig, at skolens lærere igennem tiden havde passet og plejet en lille æblelund med Ingrid Marie, Philippa, Ananas-æbler osv. Så jeg har måttet (gen)indføre en æblelund selv. For ca. fem år siden plantede jeg tre æbletræer, alle af sorten Summerred.
Måske lidt kedeligt med tre ens æbler, men jeg fik dem som gave og var taknemmelig for blot at få æbletræer i min have.

Summerred er et fast, saftigt spiseæble. Det har en dejlig smag - sødt og dog friskt.

Degneæbler i skolehaven
Selv om jeg har boet her i 8 år og burde kende min grund nøje, så har jeg i år fundet endnu et æbletræ i min have. Træet er ikke så stort og står i noget tilgroet buskads. Jeg opdagede det kun, fordi jeg pludselig fik øje på æblerne. Jeg tror ikke, det har båret før - derfor har jeg ikke opdaget det.
Nu har jeg studeret æblet nøje, og er nået frem til, at det er et "degneæble", hvilket jo passer perfekt i min skolehave! Degneæblet er lidt melet i kødet, men tidligt moden og meget velsmagende.

Hvis du er i tvivl om, hvilket æble du har i din have, kan du prøve en meget detaljerede æblenøgle her, som tager dig igennem æblets mange egenskaber. Det er en god idé at have et æble at kigge på, når du forsøger dig.

Podet træ
Nu drømmer jeg om at få endnu flere æbler. Jeg tror, at jeg vil pode æbler fra min barndoms have på eet af summerred-æbletræerne. I min barndoms have var der Philippa (min absolutte favorit), ananas-æbler, Skovfoged-æbler, nogle madæbler og Ingrid Marie. Hvor dejligt vil det ikke være at få så mange forskellige æbler?

Kommentarer

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN