De sidste frosne bær

Søndag formiddag blev de sidste frosne bær fisket op af fryseren, og der blev kogt solbærmarmelade og hindbær/jordbærmarmelade. Jeg laver altid marmelade selv; dels fordi jeg har bærrene, og dels fordi det er så pærelet, at der ikke er nogen grund til at lade være.

Opskrift på marmelade....har jeg ikke
Jeg burde skrive en opskrift her...
men som enhver landhusmor ved, så er der ingen grund til at skrive det ned, når det nu er så simpelt.
Man tager et par poser bær fra fryseren, hælder dem i en gryde, som man sætter i kog. Når det har kogt i nogle minutter hældes det sukker i gryden, som man har samvittighed til. Jeg gør altid vold på mig selv og hælder mere sukker i end jeg egentlig har lyst til, men alligevel klager ungerne over, at marmeladen ikke er sød nok.

Men denne gang, kom der virkelig meget sukker i. Når bær og sukker har kogt, tilføres lidt geleringsmiddel sammen med lidt sukker. Der røres og efter et minut er marmeladen klar. Det hældes direkte på atamonskyllede glas og låget sættes på med det samme.

Smukke romantiske glas
Jeg ville ønske, at jeg kunne vise billeder af den færdige marmelade i smukke glas med nostalgiske lukkemekanismer, men nej...her i huset kommer marmeladen på noget så uromantisk som gamle sildeglas eller hvad man nu finder i skabet. Etiketterne er ovenikøbet kun halvt taget af. (De er UMULIGE at få af) Men marmeladen smager udmærket alligevel.

Marmeladen er klar - og køkkenet dufter af søde bær - og giver måske lidt minder om sol og sommer.

Kommentarer

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN