Sagaen om et drivhus

Myndigheder kan muligvis tage hurtige beslutninger, men sandelig ikke når det gælder så kompliceret en byggesag som mit hjemmelavede trædrivhus. Min grund er nemlig omfattet af skovbeskyttelseslinje OG fortidsmindebeskyttelse. 3 meter fra vores hus ligger der en fredet gravhøj, og vores have går direkte op til fredsskov. Det lyder meget hyggeligt, men det betyder, at jeg skal søge om dispensation til alle former for anlæg, gravearbejde osv. I princippet skal jeg søge om at grave et tv-kabel ned i græsplænen.
Det vilde krat til venstre er en gravhøj.

Dispensation til ALT

Jeg har tidligere fået lovliggjort min pavillon. Nu har jeg søgt om at bygge et drivhus. Som I måske ved, så har jeg sådan set allerede bygget drivhuset - det er bare ikke stillet op endnu. Jeg venter nemlig på min byggetilladelse. Normalt tager den slags sager ikke mere end 14 dage at behandle. Indtil nu har jeg ventet i ni uger. Det er fordi, det åbenbart er umådelig kompliceret at tage stilling til. Dispensation fra skovbeskyttelseslinje behandles et sted - og fortidsmindebeskyttelsen et andet sted. Men det er slet ikke begyndelsen på denne historie.

En lang saga

For to år siden skrev jeg en lang ansøgning til kommunen om at få lov til at anlægge et stort haveanlæg. Jeg ville udvide min have, og bygge drivhus, pavillon etc. med henblik på at lave en egentlig besøgshave. Det krævede adskillige måneders sagsbehandling og besøg af to forskellige sagsbehandlere, som fotograferede og besigtigede området. Dengang var meldingen, at jeg kunne lave haveanlæg og begynde "i det små" og de var "til sinds" at give mig byggetilladelse til et drivhus - hvis jeg søgte. Nu har jeg så søgt - og på fredag kommer der så en tredje sagsbehandler på besøg. Så må jeg håbe, at han også bliver positiv "til sinds". Men som han skriver - han sidder jo ikke med skovbeskyttelse - han kommer kun og tager stilling til fortidsmindet:-)

Indsigt skal beskyttes

Det sjoveste ved historien er næsten begrundelsen for, at man bliver nødt til at beskytte gravhøjen i en radius på 100 meter. Den er, at en gravhøj har stor værdi i landskabet - og at man derfor vil beskytte indsigten til den. Det skal så fortælles, at gravhøjen i min have er omkranset af store træer og ingen kan se ind til den - undtagen dådyrene og os der færdes i haven. Så det...
Jeg krydser fingre for, at jeg får dispensation. Jeg tør slet ikke tænke på, hvor forfærdelig skuffet jeg bliver, hvis jeg ikke må sætte mit skønne drivhus op - fordi indsigten skal beskyttes.

Kommentarer

  1. Hold da op!! Sikken en lang og sej kamp for at få et drivhus, det lyder som en dårlig vittighed. Jeg ønsker dig held og lykke med at få lov til det, og at det snart sker!
    Mange hilsner
    Bente

    SvarSlet
  2. Sikke da noget, men jeg kender det godt. Sidste år skulle vi endelig have drivhus. Vi havde fået at vide at det bare skulle anmeldes og da vi ringede til kommunen var det heller ikke et problem. Lige til at de fandt ud af hvor vi bor:-( Noget af vores jord ligger i skovbyggelinjen og det betyder, at vores tilladelse skulle ud i offentlig høring i 8 uger, så vi måtte bare vente med tålmodighed.
    Håber I snart får lov til at sætte huset op.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
  3. Takker!
    Til Lene: Godt, at I trods alt fik lov til at bygge drivhus. Jeg har bare svært ved at se logikken i de otte ugers høring. Jeg gentager: 8 UGER! Burde 8 dage ikke være rigeligt? Men det endte jo godt hos jer. Dejligt!

    SvarSlet
  4. Det er da ikke sjovt at have en gravhøj på sin grund, kan jeg forstå. Håber du får tilladelsen, det ville være meget ærgerligt ikke at få det, når du har drivhuset klar til det.

    Med hensyn til at besøge min have, tænker jeg på, om du evt. kan koordinere det med Lene, så I i hvert fald kan følges på færgen. Det er dyrt at få bilen med herover. De har en overnatning herovre, så I kan ikke følges til færgen, men du kunne måske komme med i deres bil på færgen.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN