Fire faktorer, som giver gode tomater

Sidste år var ikke verdens bedste tomatdyrkningsår i Jannes drivhus. Så jeg har læst op på lektien og lært af mine fejl. Kun ved at kende årsagen til fejlen, kan man rette den.
Tomatplanter giver altid noget - og er på den ene side nemme at dyrke. På den anden side skal man helst sammensætte faktorerne rigtigt, for at dyrke mange og velsmagende tomater. Der er fire elementer, som skal spille sammen for at dyrke gode tomater:

Drivhusets glæder: Peberfrugt, chilier, auberginer og tomater.

 1. VANDING: 

Camilla Plum ved meget om tomater, og hun fortæller om vanding af tomater: Tomater skal ikke vandes mere end højst nødvendigt - ellers kommer frugterne til at smage af vand. Vand mere sjældent, og når man endelig vander - vander man "til det sejler".

Jeg har vandingsanlæg i mit drivhus, som drypper lidt hele tiden. Det er ikke sagen for tomater. Alligevel kan automatisk vanding godt lade sig gøre. Jeg slukker for vandingen og lader den være slukket indtil jorden er ved at være tør. Så tænder jeg igen og lader det dryppe indtil jorden igen er gennemvædet. Peberfrugt og chili har det på samme måde som tomaterne: De bryder sig ikke om konstant at blive vandet - de dør faktisk af at stå i fugtig våd jord i nogle dage. Mens tomatplanterne er små skal man være særlig opmærksom på vanding. De har ikke brug for så meget.

Så længe tomatplanterne er små, skal man være forsigtig med at overvande. De har ikke brug for så meget. Her er planterne lige plantet ud i drivhuset. 

Hvordan ser en overvandet tomatplante ud? 
 Der er ikke et unikt tegn på overvanding hos en tomatplante. Men overvanding fører til mistrivsel, som viser sig ved krøllede, hængende, visnende, gule blade. Plantens rødder må ikke stå i vand - så kan de ikke optage ilt. Så iltmangel fører til mistrivsel.

Hvordan ser en undervandet tomatplante ud? 
En undervandet tomatplante giver sig til at hænge og bliver slatten - som alle andre planter, der mangler vand. Vander man kan planten nemt reddes. Ofte reagerer en udtørret plante ved bagefter at tabe et par blade. Det er en overlevelsesmekanisme, men fortvivl ikke - planten overlever og kommer sig, når blot den får vand.

 2. GØDNING: 

Tomater skal gødes, men ikke konstant og ikke mere end højst nødvendigt. Hvad der så er "nødvendigt", kan være svært at ramme. En tommelfingerregel siger gødning en gang om ugen. Hos mig blander jeg gødning i vandingsautomaten. En overgødet plante giver flere blade end frugter, og vi vil jo gerne have frugter.

Hvordan ser en overgødet plante ud? 
Bladene kan krølle og blive meget mørkegrøn.

Hvordan ser en undergødet plante ud? 
Planten standser tilvæksten i toppen og bliver gulgrøn.

 3. TEMPERATUR :

Temperaturen er den tredje faktor, som påvirker tomatplanterne kraftigt. For meget kulde - hvilket kan være et problem i starten af vækstsæsonen - betyder, at planten holder igen med væksten. Hvis planten får for meget kulde, kan den også smide blomsterne, hvilket betyder mindre frugter. (det skete for mine planter sidste år). De kan tilmed skifte farve til det blålige.

Derfor gælder det naturligvis om ikke at plante for tidligt ud i drivhuset. Reglen siger "minimum 8 grader om natten". Som regel betyder det begyndelsen / midt i maj. Men tomatplanterne må heller ikke få for meget varme. I mit drivhus kan der blive langt over 30 grader i sommervarmen - trods åbne vinduer og døre. Så her har jeg en udfordring. For høje temperaturer får plantens blade til at krølle sammen - og de kan igen finde på at smide blomsterne. Temperaturer mellem 20- 30 grader er fint for tomater.

 4. LYS:

Den fjerde faktor giver sig selv. Tomater er glade for sol og lys, men faktisk behøver de ikke stå i solsiden af drivhuset. Når blot de står lyst, klarer de sig fint. For lidt lys gør planten lang og ranglet - og for meget direkte sol får planten til at svede og blive gullig.

Men som sagt allerførst: Tomater skal der nok komme, men jo mere omhyggelig man er med ovennævnte, desto mere udbytte får man.

Høst i august.




Kommentarer

  1. Her var mange gode tipstil en nybegynner! Jeg har hatt tomater i kjøkkenvinduet i mange år, men i år er første år med drivhus. Dette med lite vanning var jeg ikke klar over, mine har alltid stått i kar med vann. Kanskje jeg skal prøve litt mindre vanning i år. Ha en fin siste maisøndag! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
  2. Tak for fine tips. Jeg har aldrig haft det store held med tomater, men er ufortrødent fortsat igennem flere år med at dyrke dem. I år har jeg så bestemt, at de fleste af mine planter skal blive inde i Orangeriet - også når det bliver sommervarmt - for de får altid ..... ja, hvad er det nu, det er ... kartoffelsyge ? - udendørs. Det er derfor dejligt, at du har læser så grundigt på lektien og delagtiggør os andre i din viden. Tak for det

    og held med tomaterne ..... og chillierne. Nu skal jeg ud i Orangeriet og sætte chillierne til grundig afdrypning efter , at jeg lige har vandet dem.

    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvarSlet
  3. Tomater er nemlig både lette og svære. Der kommer altid nogle tomater, men det er svært at få rigtig mange og gode tomater. Vi krydser fingre for vore drivhuse:-)

    SvarSlet
  4. Hej Janne. Uha du prikker til min dårlige samvittighed. Vi har dem stadig i kapillærkasser, da vi holder ferie 4 uger hvert år....og ingen til at vande og nusse dem. Desværre. Jeg ville elske at dyrke dem i ren jord, og gøde efter behov.
    Henrik.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi kan ikke altid være politisk korrekte og gøre alting perfekt. Mindre kan også gøre det. Måske får du mulighed for at ændre det engang:-) Indtil da håber jeg, du får masser af gode og sunde tomater.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN