Kan man undgå, at agurkeplanterne visner før tid?

Sidste år havde jeg åben have en aften midt i august. Her konstaterede een af mine gæster, at mine gulnede og trist-udseende agurkeplanter var hårdt angrebet af spindemider. Det har gjort mig opmærksom på fænomenet - og her er hvad jeg har lært.

I bunden af bedene, blomstrer tagetes så fint.


Det var faktisk først sidste år, at jeg lærte spindemiderne at kende. Jeg var ikke klar over, at når agurkeplanternes blade gulner og herefter visner - fra bunden og op - så var det spindemidernes værk. Jeg troede, at agurkeplanterne bare var færdige for sæsonen. Men for en bedre og længerevarende agurkehøst, er det en god idé at holde spindemiderne på afstand så lang tid som muligt.

Hvad er spindemider?
Spindemiderne er små dyr på ca. 0,5 mm, der lever på undersiden af bladene ved at suge væske ud af cellerne. Et angreb er ofte synligt ved, at de udtørrede celler ses som hvide/lyse pletter på bladene. Gerne i kanten af bladene. Efterhånden visner flere blade - og herefter hele planten. Spindemider angriber alle drivhusets planter, men hos mig er det altid agurkerne det går værst ud over.

Hvordan holder man dem på afstand?
Jeg har fået flere råd omkring spindemider. Bl.a. at plukke grøftekantsplanten "rejnfan" og hænge den op i drivhuser. Det har jeg forsøgt mig med - men i begrænset omfang - og kun på et tidspunkt, hvor planterne allerede var meget angrebne. Men tilbage til min gæst fra sidste år. Han gav mig et endnu bedre råd:

"Du skal plante nogle tagetes i bunden af bedet"

Det har jeg så gjort i år. I foråret såede jeg tagetes og plantede dem samtidig med tomaterne imellem de øvrige planter. Her har de vokset godt og har blomstret ivrigt hele sommeren. Tagetes dufter sært. Det er der mange mennesker, der synes. Spindemiderne er dog enige om, at de ikke bryder sig om duften, så de holder sig væk.
Nu er det nok for tidligt, baseret på kun een sæson, at konkludere noget endeligt på baggrund af mit forsøg, men der er ingen tvivl om, at spindemiderne ikke har haft samme spillerum som sidste år. Mine agurkeplanter er - her sidst i august - stadig i fuld gang og har kun lette angreb af spindemider.
Er der ulemper forbundet med tagetes? Nej, ikke rigtigt. Blomsterne lyser op med deres klare farver, og de dækker for tomatplanternes høje, "bare ben". Kun hvis man har et snegleproblem i sit drivhus, kan man måske opleve, at de bliver nippet til. Snegle elsker nemlig tagetes.

I løbet af sæsonen bliver tagetesplanterne store og buskede - og er rigt blomstrende. Duften er - tjah - tagetesagtig.

Hvilke tagetes skal det være?
Det er ligegyldigt, hvilken slags tagetes, der plantes i drivhuset. De dufter allesammen meget "tagetes-agtigt". Jeg vil dog nok anbefale en forholdsvis lav sort, da de høje tagetes bliver for dominerende og ikke fungerer godt som bunddækkende plante. Jeg har sået "Yellow boy" og "Red brocade" i år.
Og så lige en sidste ting: Når man får øje på gule blade på agurkeplanten, så kan man ligeså godt fjerne dem. Hvis det er spindemidernes værk. Ud af drivhuset med dem!

Jeg har tidligere skrevet et blogindlæg om tagetes - især om brugen af tagetes i køkkenhaven. Læs det her.

Kommentarer

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN