Fodtøj til arbejdet i haven - året rundt

Gummistøvler og klipklapper er uundværlige i haven - men der er brug for en opjustering!
”Jeg skal jo bare lige i haven efter en dusk persille”, tænker jeg. Jeg ser mig omkring i entréen og får øje på mine nye, lyse espadrillos med stofsåler. Dem tager jeg på. Jeg skal jo bare lige… En time senere kommer jeg ind med persillen, men jeg kommer også ind med ødelagte espadrilles og meget beskidte fødder. Der var lige lidt ukrudt, jeg blev nødt til at hive op.

 Jeg har gjort det så mange gange, og det er jo dumt! Hvorfor har jeg ikke investeret i noget fodtøj, der er skabt til at arbejde i? Jeg har et par gummistøvler og et par klipklapper. Det er alt. Men det er faktisk ikke nok til alle behov. Hvis man skal være fuldstændig dækket ind, er der brug for mindst fire par fodtøj til havearbejdet:

1. Klassikeren: Gummistøvlen.


Når jeg graver i køkkenhaven eller luger i bedene, så er det rart med et lukket fodtøj, der kan træde ned i jorden, uden jeg får jord, støv eller mudder ind til fødderne. Vi kommer ikke uden om den klassiske gummistøvle! Den skal ikke være for stiv i materialet, fordi den skal kunne holde sig til, at man konstant sætter sig ned og retter sig op igen. Jeg foretrækker de korte af slagsen, som ikke bliver alt for varme om sommeren. F.eks. Tretorn fra Spejdersport

2. Den fornuftige: Sikkerhedsstøvlen

Når jeg arbejder med skarpe redskaber, bør jeg faktisk have et par sikkerhedssko som disse fra Engelbert-Strauss. De har en indvendig beskyttelseskappe over tæerne, hvilket beskytter tæerne for vildfarne spader, og hækkeklippere. Hvis man vælger de høje af slagsen, som går op over anklerne, har man et par behagelige støvler, der dur til det meste. De ligner vandrestøvler, er mere behagelige og fleksible end gummistøvlerne, men har kun den ene ulempe, at de aldrig bliver helt tætte. Støvet vil i mindre grad trænge ind, hvis man bruger dem til lugning og gravning.

3. Den varme: Vinterstøvlen

Når jeg arbejder i haven i det tidlige forår eller i vinterperioden, får jeg let kolde fødder. Ofte er vejret fugtigt og koldt, og så er en almindelig gummistøvle for kold. I hvert fald, hvis man er kuldskær ligesom mig. Derfor er det jo herligt, at man kan få gummistøvler med neopren, som er genialt til at holde på varmen. Blot er det vigtigt at få dem store nok, så neoprenen ikke bliver mast helt sammen, for så vil fødderne stadig være iskolde. Der findes flere på markedet - f.eks. disse, også set hos Engelbert-Strauss, som kan klare helt ned til minus 20 grader! Men hvis det skulle ske, tror jeg nok, jeg springer havearbejdet over den dag.

 4. De lette: Klipklapperne

Sidst men ikke mindst, så skal man have et par badetøfler eller klipklapper stående lige ved døren hele sommeren, så man IKKE stikker fødderne i sine nye stofespadrillos, når man bare lige skal hente persille eller vasketøj. Selvfølgelig kommer man til at luge i dem også. Det er netop derfor, de skal være af et materiale, så de kan tåle en større afvaskning i badekarret, før de og tæerne kan vises frem i det civiliserede samfund igen.


 Artiklen er sponseret

Kommentarer

  1. Jeg ville stemme for at et par træsko ikke er til at undvære.... men de lidt i katagori me klipklapperne. Vi har en træsko fabrikant lige udenfor byen jeg bor i, så da jeg fik have gik jeg over til ham og købte dem.
    kender du et godt tip til at lappe gummistøvler? fik lavet en rift i mine nye støvler, og vil egentlig helst bare have dem lappet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret. Et par træsko er glimrende havefodtøj. Måske især fordi de er lukkede, så der er en større chance for ikke at skulle igennem fodvask, når man kommer indendøre igen. Jeg bruger dog altid klipklapper, fordi jeg er lykkeligst i bare tæer:-) Mht. gummistøvler, så synes jeg altid de revner. Ofte fordi man udsætter dem for mange bøjninger/fold det samme sted. Det er svært at lappe, synes jeg. I dit tilfælde kan den bedste løsning måske være cykellapper? Måske er det et dumt forslag, men det er lige det eneste, jeg kan komme i tanker om - hvis ellers du kan finde en lap, der er stor nok. Held og lykke med fodtøjet:-)

      Slet
  2. Kunne det ikke være fedt at skrive om vandring ? :D

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN