Staudefrø og planter i massevis

Sidste forår såede jeg en posefuld purpursolhat rundt omkring i haven. Først en række i køkkenhaven, og derefter en håndfuld på en åben plads i staudebedet. Spiring gik fint og de grønne blade dukkede frem. Men blomstring kunne de nye stauder altså ikke præstere det første år. Lidt bedre er det gået i år. Især i rækken i køkkenhaven. Her har de nye planter formodentlig fået gødning og sollys nok til at kunne blomstre. Det er selvfølgelig meningen, at solhatten skal bo et andet sted i haven - og ikke i køkkenhaven. Det er bare smart at starte her. Her kommer jeg ikke til at hakke de små planter op, fordi jeg glemte, hvor jeg lige præcis smed en håndfuld frø...

I staudebedet er der kommet store fine grønne blade, men ingen blomstring i år. Jeg tror, der er sået alt for tæt - og så har nogle af de andre store planter skygget for solhatten. Jeg lader dem bare stå og håber, at der kommer blomster næste år.

Nye stauder på vej
I år har jeg sået lychnis coronaria i et par rækker i køkkenhaven. Jeg var ret uvidende om såning af staudefrø, men jeg kan konstatere, at stauder er mindst to år undervejs. For Lychnis Coronaria står fint med lodne, grå blade, men får ikke blomster i år.

Man behøver ikke så alle frø
Et godt råd til jer, som gerne vil så jeres egne stauder: Man behøver ikke så ALLE frø i posen... Men på den anden side: Hvis man alligevel sår alle frø, så har man morsdagsgaver og værtindegaver til alle i omgangskredsen, der på en eller anden måde blot kommer til at vise en flig af haveinteresse i et svagt øjeblik. Desuden er der mulighed for at bytte stauder til diverser plantebyttemarkeder.

Kommentarer

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN