Figen får fine figner

I mit drivhus plantede jeg for nogle år siden et fint lille figentræ. Det lille træ blev placeret i et øbed i mit drivhus med det formål at skabe en frodig stemning og selvfølgelig producere figner. 
Man kan roligt sige, at træet har tjent sit formål. Det er faktisk næsten for meget af det gode.


FØR: Det lille figentræ som nyplantet i midten af øbedet. Dengang var det omgivet af store aubergine-planter. 


NU: I dag er der ikke plads til auberginer i figentræets skygge.
Figentræet i det tidlige forår. Om sommeren er det tæt og frodigt.

Figner fra Bornholm

Figentræet er en bornholmsk figen, ficus carica 'Bornholm' - som er noget så eksotisk som en dansk figensort. Eller det vil sige: Helt dansk er det nu ikke, for figentræet er formodentlig kommet til Bornholm som en stikling i lommen på en bornholmsk sømand med grønne fingre i sin tid. Måske har han været en tur i et tropisk område og så tænkt, at det flotte træ ville gøre sig godt i den bornholmske have. 

Figentræet har siden udviklet sig og tilpasset sig det bornholmske - og danske - klima. På øen i Østersøen vokser træerne gerne udenfor, når blot de står i læ og sol. Det er ellers usædvanligt, at en tropisk plante kan klare sig på vores breddegrader, men figentræet har tilpasset sig det danske klima, og så spiller det omgivende hav også en rolle. Om vinteren er havet med til at sikre en højere temperatur på Bornholm (og i hele Danmark) sammenlignet med et rent fastlandsklima.

Siden er det gået slag i slag for den bornholmske figen. Danskerne har taget træet til sig. Dels pga. frugterne, men også for de smukke, grønne blade. Det er et virkelig dejligt træ. Og så er det ivrigt efter at blive til noget. Det vokser og vokser. 
Hos mig er det lille træ blevet kæmpestort. Hvis jeg ikke klippede i det, ville det for længst være vokset ud af taget på drivhuset. Drivhuset er 3,5 meter højt. 

Beskæring så mælken flyder

Hvert år må jeg beskære figentræet hårdt. Jeg går til den med saksen og klipper træet, så man igen kan gå rundt om ø-bedet i drivhuset. Det breder sig hvert år så meget, at jeg næsten ikke kan komme rundt og tilse tomaterne. Et figentræ vokser både i højden og bredden og skyder grene ud til højre og venstre. 
Egentlig skal figentræer beskæres i efteråret, men det er min erfaring, at man kan beskære et figentræ når som helst. Det vokser - og danner hurtigt nye figner. 

De første gange, jeg skulle beskære træet var jeg meget forsigtig, og blev helt forskrækket, da "mælken" løb ud af træet ved beskæring. Figentræets saft er hvidt og ligner mælk. Det er noget klistret stads, som står og drypper i et stykke tid efter, man klipper i det. Det gør lidt ondt at se på. Men træet tager ingen skade. Det vokser glad og gerne videre. 

Faktisk har træet godt af at blive beskåret. I hvert fald hvis man gerne vil have frugt. Figentræet sætter nye frugter på ny tilvækst. Det vil sige, at fignerne kommer der, hvor du har beskåret. Hvis du ikke skærer, kommer der selvfølgelig også frugt - men kun på det yderste af de eksisterende grene. Med beskæring fremmer man frugtdannelsen. Hvis man vil være sikker på at få frugt til sommer, beskæres træet i løbet af efteråret og vinteren. Jeg har beskåret mit så sent som marts - og alligevel fået frugt.

Frugterne

Figentræet sætter frugt to gange i løbet af sæsonen. De tidligste begynder at vokse allerede i det tidlige forår og modner i løbet af sommeren. Derefter sætter træet frugt igen, men det kniber lidt at nå at modne igen. Det må være en rest fra dengang, figentræet var tropisk. Det er optimistisk, men desværre håbløst at forsøge at nå to runder frugt i Danmark. Men det er heller ikke vigtigt for mig - for faktisk kan jeg slet ikke lide figner:-) 

Figentræet sætter frugt i bladhjørnerne på årets tilvækst.

Stiklinger

Figentræet er let at tage stiklinger af, fordi det vokser så villigt. Jeg har lige gjort det, for jeg vil gerne prøve at sætte et figentræ udenfor drivhuset også. Jeg beskærer typisk mit figentræ i marts i forbindelse med klargøring af drivhuset. De yderste dele grenene sætter jeg i en potte med jord og vander. Så sætter jeg potten i skyggen under træet og husker at vande fra tid til anden. Snart skyder de små kviste, og rødderne begynder at dannes. 

Små knopper er synlige på stiklingerne. Om et par måneder er de klar til at plante om.

Jeg tvivler på, at et figentræ vil kunne klare sig udendørs her hos mig, men det skal forsøges alligevel. Det blæser meget i min have, men lad os nu se, hvilket stof en bornholmer er gjort af.

Kommentarer

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN